קידום אורגני מול פרסום ממומן
כל עסק המעוניין להצליח ולהגדיל את החשיפה שלו חייב להשקיע בשיווק איכותי, שנכון ל-2025 – רובו מבוסס על האינטרנט. שתי הדרכים המרכזיות לעשות שיווק באינטרנט הן קידום אורגני וקידום ממומן. קידום אורגני מתמקד בתנועה דרך חשיפה שנוצרה באופן טבעי ללא תשלום, וקידום ממומן מאפשר לעסקים להופיע בראש תוצאות החיפוש ולקבל חשיפה תמורת תשלום. הבחירה בין שתי השיטות תלויה במספר גורמים כמו תקציב, מטרות העסק, לוח זמנים וסוג התחרות בשוק.
פרסום ממומן בגוגל או ברשתות החברתיות, לרוב יופיע יחד עם התוצאות האורגניות באותו העמוד ותחת אותה מילת המפתח או תחום העניין. ההבדל היחידי הוא שעל כל קליק ממומן או חשיפה ממומנת תשלמו כסף, ובתוצאה אורגנית לא תשלמו שקל. סיבה זו גורמת לבעלי עסקים רבים לחשוב שקידום אורגני בחינם. זה לא בהכרח נכון, וגם לא בהכרח אומר שקידום אורגני לא עולה כסף.
קידום אורגני, מה זה?
קידום אורגני הוא תהליך טבעי של שיפור התוכן כך שהנכסים הדיגיטליים כמו האתר או העמוד העסקי יופיעו גבוה בתוצאות החיפוש או יחשפו למספר רב של אנשים. החשיפה הזאת היא בחינם והקליקים לא גובים תשלום מבעל העסק. קידום אורגני באינטרנט מתחלק ל-2 : קידום אתר אורגני בגוגל, וקידום אורגני באינסטגרם ופייסבוק המכונה גם קידום אורגני ברשתות החברתיות.
קידום אורגני בגוגל SEO
קידום אורגני נקרא בשפה המקצועית SEO – שהם ראשי תיבות של Search Engine Optimization. סרצ' איינג'ן אופטימיזיישן בעברית אומר "אופטימיזציה של מנוע החיפוש" והוא תהליך שאורך בין 3 חודשים לשנה. קידום אתרים אורגני נועד לשפר את הדירוג של האתר בתוצאות החיפוש של גוגל ללא צורך בתשלום ישיר עבור קליקים. השיטה מבוססת על מחקר מילות מפתח, שיפור חוויית המשתמש ומהירות האתר, יצירת תוכן איכותי ובניית קישורים רלוונטיים.
– עלות קידום אתר אורגני SEO
נתחיל מהעלות הממוצעת למקדמי אתרים בגוגל SEO או כל חברה לקידום אתרים – העלות נעה סביב 2500 ש"ח פלוס מע"מ לחודש עם התחייבות של חצי שנה או שנה לפחות. ההבטחה לראות תזוזה וכניסות לאתר גם היא בטווח של חצי שנה עד שנה מתחילת התהליך. לכן ההתחייבות.
דומיינים ותיקים עשויים להתקדם מהר יותר כאשר מבצעים מחקר מילות מפתח ועושים שיווק נכון וניתן להגיע לתוצאות כבר בטווח של 3 חודשים. מנגד לזמן הארוך שצריך להמתין, תוצאות של קידום אתר אורגני הן מספקות מאוד כאשר מגיעים לעמוד הראשון במילים רלוונטיות לעסק ויכולות להגיע לאלפי קליקים רלוונטיים מאוד, שכולם – בחינם.
מכאן אנחנו מבינים כי קידום אורגני חינם הוא לא באמת כזה בחינם, קידום אורגני זאת השקעה חודשית בתוכן, במחקר מילות מפתח, ובניתוח נתונים. לעיתים גם נדרש לבצע אופטימיזציה לאתר ופיתוחים נוספים כדי לשפר את חווית המשתמש באתר.
חשוב לזכור
לא ניתן להתחרות בכל המילים! המילים החזקות ביותר עם נפח חיפושים גדול ואטרקטיבי, יהיו גם בדרך כלל אלו שהכי קשה להגיע בהן למקום הראשון וייתכן כי תצטרכו להשקיע כספים רבים עד שתגיעו לתוצאה הרצויה .
קידום אורגני באינסטגרם ופייסבוק
קידום אורגני באינסטגרם או בפייסבוק לעומת זאת, נועד לשפר את החשיפה לפוסטים או לסרטונים שהעסק מפרסם – ללא תשלום לפייסבוק (או יותר נכון ל-META). השיטה מבוססת על ייצור תוכן איכותי שמעודד אנשים ליצור אינטראקציה עם העסק. האינטראקציה כוללת תגובות, לייקים ושיתופים.
קידום אורגני זה כמו לטפח גינה – דורש השקעה, סבלנות ותחזוקה מתמשכת. אין צפי זמן להצלחת התהליך והכל תלוי באיכות התוכן והחיבור לקהל היעד. זה יכול לקרות לאחר שבועות, חודשים, שנים, או תוך שבוע.
– עלות שיווק אורגני בפייסבוק ואינסטגרם
העלות של קידום אורגני באינסטגרם ופייסבוק בעצם תלויה בך וביכולות שלך לחשוב על רעיונות, לצלם, לערוך ולהעלות תכנים, או לשלם למישהו שיעשה את כל זה בשבילך לפי תקציב שנקבע מראש.
עלות ייצור תוכן לרשתות חברתיות כוללת בתוכו עריכת סרטונים או עיצוב גרפי, יצירת קרייאטיב שהוא תהליך החשיבה על הרעיונות לתוכן, כתיבת תוכן ועוד. המחיר הבסיסי לניהול תוכן וניהול קמפיינים ברשתות חברתיות נע בין 2,500-5,000 ₪ בחודש או יותר. העלות משתנה בהתאם לכמות התוכן הנדרשת, מורכבות התכנים והיקף העבודה הכולל.
במקרה של שיווק משפיענים או שת"פים עם פרזנטורים, יש לקחת בחשבון הוצאות נוספות כגון שכר המשפיענים עצמם וכן עלויות הפקה הכוללות צלם, מאפרת, כיבוד, לוקיישן וכדומה. למרות שקידום משפיענים נחשב לכאורה "קידום אורגני בפייסבוק", הוא למעשה אחת מאסטרטגיות השיווק היקרות ביותר בנוף הדיגיטלי.
פרסום ממומן, למה צריך לשלם על פרסום?
קידום ממומן היא כל שיטת קידום שהיא בתשלום. זה יכול להיות פרסום מאמר בתשלום, פרסום מודעה בתשלום, שת"פ עם מוצרים בתשלום, כל פיסת תוכן ששילמו כדי לייצר אותה ויש מאחוריה אינטרס מסחרי, נחשבת לתוכן ממומן.
קידום ממומן בשיווק דיגיטלי, הוא שיטה שבה עסקים משלמים למערכות הקידום (כמו פייסבוק או גוגל) על מנת לקבל חשיפה ולהופיע בראש התוצאות. התשלום מחושב לפי חוקי הפלטפורמה ולרוב יתבסס על תקציב יומי. היתרון המרכזי של קידום ממומן הוא היכולת להיחשף לקהל רלוונטי באופן מיידי. בשיווק דיגיטלי, גם קידום ממומן מתחלק ל-2 : קידום ממומן בגוגל ושיווק ממומן באינסטגרם בפייסבוק.
פרסום ממומן בגוגל
קידום ממומן בגוגל בעיקר נועד לאפשר לאתרים להופיע בעמוד הראשון של גוגל. מודעות פחות טובות עשויות להגיע גם לראש העמוד השני או לתחתית העמוד הראשון. המודעות מוצגות בהתאם למילות מפתח שנבחרו מראש, התשלום מתבצע על בסיס תשלום פר קליק הנקראת בשפה המקצועית PPC – Pay Per Click.
מלבד קידום במנוע החיפוש, קידום אתרים ממומן מאפשר פרסום בגוגל מפות או פרסום בגוגל מיי ביזנס, הפצת פרסומות ביוטיוב, ופרסום בפלטפורמת השופינג של גוגל. ברגע שאתם מפסיקים לשלם עבור מודעות, החשיפה תפסק באופן מיידי ולכן קידום ממומן דורש תחזוקה ותשלום באופן חודשי.
– כמה עולה קידום ממומן בגוגל?
פרסום ממומן בגוגל נקבע לפי תקציב יומי ומחושב באופן חודשי על בסיס מצטבר. בגוגל אדס כל קליק עולה כסף. כאשר הקמפיין הגיע לסף התקציב היומי שלו, הקמפיין יעלם ויחזור ביום שלמחרת כאשר התקציב מתחדש.
לדוגמא אם כל קליק בממוצע עולה לנו 10 שקלים, והתקציב היומי בגוגל עומד על 100 שקלים = המספר המקסימלי של הקליקים שנקבל באותו יום יעמוד על כ-10 קליקים בלבד, זה יכול להספיק ליום שלם, וזה יכול להיגמר תוך שעתיים.
התקציב היומי המינימילי עומד על ממוצע של 100-80 ש"ח ליום (כ-3000 ש"ח בחודש). התקציב הממוצע שעסקים משלמים לגוגל כל חודש בישראל נע בין 4,000 ל-15,000 ש"ח.
גובה התקציב הנדרש עשוי להשתנות בהתאם להיקף החשיפה הרצויה, בהתאם לעלות הקליקים ובהתאם לעלות השירותים בתחום העסקי שלך. ככלל, תחומי עיסוק המציעים מוצרים או שירותים יקרים בדרך כלל נדרשים להשקעה גבוהה יותר בתקציבים, זאת בגלל פוטנציאל הרווח הגדול. בתחומים פחות תחרותיים לעומת זאת, עלות הקליק עשויה להיות נמוכה משמעותית.
עלות הקליק נקבעת בהתאם לרמת התחרותיות של מילת המפתח, ולמעשה, על ידי המתחרים עצמם. בכל חיפוש בגוגל מתקיים מכרז בשיטת מכירה פומבית, הקובע אילו מודעות יוצגו ובאיזה סדר הן יופיעו. העסק שמציע את הסכום הגבוה ביותר עבור מילה או ביטוי מסוים, יזכה במיקום גבוה יותר בתוצאות החיפוש. גוגל מציגה בפני המפרסמים את טווח המחירים המוצעים עבור כל מילת מפתח – מהנמוך ביותר ועד לגבוה ביותר – כדי לסייע בקביעת האסטרטגיה התקציבית.
פרסום ממומן בפייסבוק ואינסטגרם
קידום ממומן באינסטגרם, פייסבוק או טיקטוק נקרא גם קידום ממומן ברשתות החברתיות או פירסום מודעה בפייסבוק והוא מאפשר לעסקים לפרסם מודעות בתשלום כדי להגדיל את החשיפה, להגיע לקהלים ממוקדים ולהשיג תוצאות מהירות.
חברת מטא שאחראית על פייסבוק ואינסטגרם פיתחו כלים מתקדמים למיקוד, המאפשרים לפנות למשתמשים על בסיס תחומי עניין, מיקום גיאוגרפי, גיל ועוד. פלטפורמת הפרסום הממומן בטיקטוק לעומת זאת, פחות.
– מחיר של פרסום מודעה ממומנת בפייסבוק ואינסטגרם
פרסום ממומן באינסטגרם ופייסבוק מופעל במקביל ויוצא מאותה מערכת פרסום שנקראת "מנהל המודעות של פייסבוק" או "Business manager". ההחלטה אם לקדם בשני הפלטפורמות במקביל או רק באחת מהן, היא במרחק לחיצת כפתור.
קמפיין בפייסבוק פועל על בסיס תקציב יומי כאשר כל התקציב היומי מיועד לסוג אחד של קהל יעד. תחת אותו תקציב ניתן להקים מספר מודעות, אבל לא להבדיל בין סוגים שונים של קהלי יעד.
בניגוד לגוגל, פייסבוק אינה קובעת את גובה התשלום לפי מילות מפתח, אלא לפי תחומי העניין של המשתמשים. התקציב היומי המינימלי המומלץ לפרסום קמפיינים בפייסבוק בישראל עומד על ממוצע של 50 ש"ח ליום, העלות יכולה להשתנות בין 30 ל-150 ש"ח ליום, כלומר, ממוצע של 1,000-4,500 ש"ח לחודש ומעלה, עבור כל קמפיין.
העלויות משתנות בהתאם לתחום העסק, מטרות הקמפיין וגודל קהל המטרה. קמפיינים המיועדים לחשיפה רחבה בלבד עשויים לדרוש תקציב נמוך יותר, בעוד שקמפיינים אשר ממוקדים בהשגת לידים או מכירות ידרשו לרוב תקציב גבוה יותר.
בנוסף, משתנים גיאוגרפיים גם הם משפיעים על עלות הפרסום הממומן. בשונה מגוגל שמתמחרת מילות מפתח, פייסבוק מחשבת את העלות לפי מודל CPM – Cost Per Mille, כלומר, תשלום עבור כל 1,000 צפיות. ככל שהאזור הגיאוגרפי אליו מכוונת המודעה כולל אוכלוסייה גדולה יותר, כך התקציב היומי צריך לגדול בהתאם, עסקים מקומיים לעומת זאת יכולים להגיע לפוטנציאל המקסימלי גם בתקציבים הגיוניים לגמרי.
אז מה עדיף – קידום אורגני או ממומן?
הבחירה בין קידום אורגני לקידום ממומן לרוב תהיה תלויה במטרות העסק, בגודל התקציב ובלחץ על לוחות הזמנים. אם העסק זקוק לתוצאות מהירות ולקבלת תנועה מיידית, קידום ממומן הוא הפתרון המתאים. לעומת זאת, אם המטרה היא לבנות נוכחות דיגיטלית יציבה לטווח ארוך, קידום אורגני הוא הבחירה הנכונה.
רבים מהעסקים נוטים לשלב בין השניים – משתמשים בקידום ממומן כדי לייצר תנועה מיידית ולהתחיל לקבל לקוחות משלמים לעסק, ובמקביל, משקיעים בתוכן ובתדמית כדי לחזק את הדירוג של הקידום אורגני ולבנות בסיס יציב וארוך טווח.