עולם השיווק הדיגיטלי מלא במושגים וראשי תיבות כמו אופטימיזציה, CPA ו-ATL שעלולים להרתיע בעלי עסקים רבים ואפילו אנשי מקצוע מתחילים. לעתים קרובות, מאחורי קיצורים מסובכים אלה מסתתרים רעיונות פשוטים למדי, אז למה משתמשים במושגים כאלה מעצבנים ומפוצצים במקום פשוט לדבר עברית?,
הסיבות יכולות להיות רבות, אבל העיקרית היא שבשיווק, כמו בשיווק, חייבים להתחכם.
השנה היא 2024 ואנחנו חיים בעידן האינטרנט. מאז פרצה הקורונה, שיווק דיגיטלי לעסקים הפך להיות כלי הכרחי שכולם הבינו שהם צריכים והוא כולל בתוכו מונחים ומושגים רבים שכל בעל עסק חייב להכיר. חילקתי לכם את זה ל-3 נושאים – מושגים, ראשי תיבות וכלים.
מונחים ומושגים בשיווק
מה זה אופטימיזציה?
אופטימיזציה בשיווק מתייחסת לתהליכים שבהם משפרים תהליכי עבודה, אתרים או קמפיינים על ידי ניתוח נתונים מקיף של כלל הפעילות השיווקית והעסקית. זאת כדי להשיג ביצועים טובים ויעילים יותר בעתיד.
מה זה קמפיין?
קמפיין בשיווק הוא כלי שמסייע לקבל חשיפה בתשלום. אין כסף בלי אינטרס לכן לכל קמפיין אמורה להיות מטרה. קמפיין ללא מטרה לא יהיה מדיד ולרוב גם אינו מצליח. מטרות יכולות להיות למשל קידום מוצר ספציפי, שיפור תדמית או פנייה לקהל יעד מסוים.
כמו כן, קמפיין יכול להיות מאוד רחב ולהיקרא "מסע קמפיין" או מאוד מצומצם ולהיקרא רק "קמפיין".
מסע פרסום הוא קמפיין מושקע וגדול בעל מטרה ומסר ברורים, הנפרש על פני מספר מדיות ושיטות שיווק שונות במקביל, למשל פרסום בפייסבוק אינסטגרם, במקביל לשילוט חוצות לצד משפיענים שיסתובבו ברחוב עם המוצר ויצלמו תכנים לטיקטוק.
עבור רוב העסקים הקטנים קמפיין הוא פשוט הקמה של תשתית חשיפה דרך הפלטפורמות המוכרות כמו גוגל והרשתות החברתיות. לרוב הם נעזרים במשווקים עצמאיים או חברות לשיווק דיגיטלי.
בכל מצב, כל קמפיין עולה כסף ונדרש להכין תקציב בהתאם.
מה זה A/B testing?
A/B testin הוא תהליך שבו משווים שני גרסאות שונות של אסטרטגיות או קמפיינים כדי לבחון איזו מהן גוררת יותר הצלחה.
משפיענים ומיקרו משפיענים, מה זה?
משפיענים הם אנשים או יישות באינטרנט, שהאינטרקציה שלה עם הקהל מבוססת על סרטונים ברשתות החברתיות. הם נקראים משפיענים כי לרוב אותם אנשים יודעים לייצר קהילה חזקה שסומכת עליהם ולכן יש להם השפעה רבה ברשת. משפיענים יכולים להיות בלוגרים, יוטיוברים, משפיעני טיקטוק ועוד.
מיקרו משפיענים הם בעצם אותו דבר כמו המשפיענים, רק עם הרבה פחות עוקבים ולעיתים גם עם תדמית פחות חזקה. השוני בין משפיענים למיקרו משפיענים הוא הסכום שהם דורשים מבעלי העסקים עבור שיתופי פעולה וימי צילום.
מה זה אינטראקציה?
אינטרקציה בשיווק היא כל פעילות שבה הקהל יוצר קשר עם העסק שלך. אינטראקציה יכולה לבוא לידי ביטוי במספר דרכים: שיתוף, תגובה, לייק, רכישה, השארת פרטים, הרמת טלפון, שליחת הודעה, הגעה לחנות, כניסה לאתר ועוד.
מה זה מעקב המרות?
מעקב המרות הוא תהליך שבו משתמשים בקודי מעקב ומטמיעים אותם באתר שלך על מנת שהאלגוריתם יוכל להבין ולנתח את הצלחת הקמפיין שלך ברמה הכי מדוייקת – .
מה זה חשיפה?
חשיפה היא כמות הפעמים שהמודעה שלך מוצגת לקהל פוטנציאלי.
מה זה ליד?
לידים בשיווק הם מושג לאנשים, גברים או נשים, שיצרו אינטראקציה ראשונית עם העסק בעקבות התעניינות בשירות או במוצר, מה שעשוי לגרור לפעולה נוספת בהמשך ואפילו לרכישה. הליד יכול להגיע דרך השארת פרטים, יצירת קשר טלפוני, שליחת הודעה ועוד. ברוב המקרים צוות המכירות מנהל את הלידים וחוזר אל הלקוחות או מבצע פולואפ.
מה זה פולו-אפ?
פולואפ הוא מעקב וחזרה ללקוחות מתעניינים שכבר הביעו התעניינות במוצר או בשירות לאחר השיחה הראשונה ובפוטנציאל גבוה יבצעו רכישה או המרה.
מה זה המרה ?
המרה היא התהליך שבו מבקרים באתר שלך ובסופו שואפים לפעולה מסוימת, כמו לרכוש מוצר או להשתתף במבצע.
BID או – בידינג
בידינג היא בעצם מילה שמגיעה מסלנג ומקורה באנגלית, המשמעות בשיווק היא להצעת מחיר. המחיר או התקציב שנקבע לקמפיין יקרא "BID" ושיטת החיוב או התמחור תקרא בידינג. גוגל ופייסבוק מציעות סוגי בידינג שונים למשל תשלום לפי כל קליק (PPCׁׂ), תשלום על כל 1000 חשיפות ועוד.
מה זה Remarketing
רימרקטינג הוא תהליך בו חוזרים באמצעות הקמפיינים לקהל שכבר ביצע אינטראקציה עם העסק בעבר, בשאיפה להפוך אותו ללקוח חוזר. אינטרקציה יכולה להיות צפייה בעמוד, בסרטון, השארת פרטים, הוספה לסל ועוד. מערכות המעקב יודעות לטרגט קהלים ו"לצבוע אותם" כדי לחזור אליהם בעתיד.
ראשי תיבות בשיווק
מה זה מוקאפ MOCKUP
מוקאפ הוא הדמיה חזותית לעיצוב גרפי כמו שילוט, אריזה ועוד. המוקאפ מיועד להמחשה מלאה של העיצוב הצפוי לפני הייצור בפועל.
SEO מה זה?
SEO הם ראשי תיבות של Search Engine Optimization ובעברית נקרא "אופטימזציית מנוע חיפוש" והוא מתהליך קידום אורגני בגוגל שבו משתמשים עסקים ואתרי אינטרנט כדי לשפר את הנראות שלהם בתוצאות החיפוש האורגניות של מנועי החיפוש בגוגל וכן להגיע לעמוד הראשון.
PPC מה זה?
PPC הם ראשי תיבות של Pay Per Click ובעברית הוא "שלם לפי קליק". זו הגדרה שיווקית למספר סוגי קמפיינים בגוגל או ברשתות החברתיות שמטרתם להניע ללחיצה על קישור והעלות מחושבת לפי כל קליק.
UGC מה זה?
UGC הם ראשי תיבות של User Generated Content ובעברית:"תוכן שנוצר על ידי משתמשים". יוג'יסי הוא תוכן שנוצר ומצולם לרוב על ידי משפיענים או מיקרו משפיענים, לא תמיד גם באמצעות מצלמה וצלם מקצועי ולרוב מצולם עם אייפון.
מטרתו של הסרטון היא לייצר תוכן אותנטי ו"על פניו" אורגני ובו משתפים חוויות והמלצות או ממציאים אתגרים ישירות לקהל הרחב. תוכן כזה לרוב מקבל הרבה אינטרקציה כיוון שנחשב לאמין יותר בקרב הצרכנים המודרניים, לכן נתפס גם כיעיל יותר. חברות ישראליות רבות נוהגות לקדם את התוכן שהמשפיען צילם אחר כך גם דרך קידום ממומן על מנת להגדיל את פוטנציאל החשיפה.
RTM מה זה?
RTM הם ראשי תיבות של Real-Time Marketing ובעברית נקרא גם "שיווק בזמן אמת". אר טי טם היא שיטת שיווק המבוססת על אירועים בזמן אמת או טרנדים חמים כדי ליצור תוכן רלוונטי לקהל בהתאם לשינויים גלובליים ואירועים משמעותיים במדינה.
שיווק RTM לרוב משמש ליצירת אינטראקציה גבוהה על ידי פוסטים מצחיקים או כדי להראות סולידריות במקרים קיצוניים כמו במקרה מלחמה או מגפה. שיווק זה מוגבל בזמן ואם אין לכם רעיון טוב עד שהטרנד או האירוע חולף, הארטיאמ מאבד מהרלוונטיות.
CTR מה זה?
CTR הם ראשי תיבות Click-Through Rate ובעברית "אחוז הקלקה". נתון זה משקף את היחס בין מספר הלחיצות על מודעה לעומת מספר הפעמים שהיא נחשפה.
מדד סי טי אר הוא מדד מוכר ליחס ההצלחה של קמפיין ממומן בגוגל המבוסס ברובו על הקלקות בשיטת הפי פי סי (PPC).
CTA מה זה?
CTA הם ראשי תיבות של Call to Action ובעברית "קריאה לפעולה". את המושג קריאה לפעולה אנו מכירים בישראל כ"הנעה לפעולה" שזו היא בעצם לב האסטרטגיה והמטרה שאליה תכוון המודעה. ההנעה לפעולה הוא המסר במודעה שמשלב טקסט, תמונה או וידאו ומניע את הצרכן ללחוץ, לרכוש או להשאיר פרטים.
CPA מה זה?
CPA הם ראשי תיבות של Cost Per Acquisition ובעברית "עלות להמרה". עלות להמרה הוא מדד לעלות ממוצעת של רכישה או השארת פרטים, אם כי המרה יכולה להיות כל סוג של פעולה למשל לחיצה על כפתור, צפייה בדף נחיתה, השתתפות בסקר, צפייה בסרטון ועוד
BTL מה זה?
BTL הם ראשי תיבות של Below The Line וזו היא גישה בשיווק ופרסום לעסקים המתמקדת בשיווק ישיר לקהל היעד, בדרך שאינה תלויה בפרסום במדיה הציבורית כמו טלוויזיה או אינטרנט. כאן נמצאים פעילויות כמו קידום בדלפקי מכירה, שיווק ישיר באמצעות פליירים, פעילויות ועוד.
ATL מה זה?
ATL הם ראשי תיבות של Above The Line וזו היא גישה בשיווק ופרסום לעסקים המשתמשת בפרסומת בתקשורת הפומבית כמו טלוויזיה, רדיו, עיתונים, שלטי חוצות, אינטרנט, רשתות חברתיות ועוד, על מנת להגיע לקהל רחב וליצור מודעות נרחבת למותג.
מה זה B2B?
B2B הם ראשי תיבות של Business to Business או בעברית "מעסק לעסק". מושג זה מתאר מודל עסקי בו הלקוחות של העסק הם בעלי עסקים בעצם. כמו חברות שיווק, למשל.
השימוש במושג בי טו בי בדרך כלל מגיע מעולמות ניתוח שוק והמטרה היא ליצור שיתופי פעולה עסקיים או למכור שירותים וסחורות במיוחד לעסקים.
מה זה B2C?
B2C הם ראשי תיבות של Business to Consumer או בעברית "מעסק ללקוח". מושג זה מתאר עסקים המעוניינים לפנות לקהל הרחב והמטרה שלהם היא למכור מוצרים או שירותים ישירות לצרכן הסופי.
מה זה B2G?
B2G הם ראשי תיבות של Business to Government ובעברית "מעסקים למוסדות" מושג זה מתאר מודל עסקי בו הלקוחות העיקריים הם ממשלות או מוסדות ציבוריים כמו בתי חולים, אוניברסיטאות ועוד.
המטרה של בי טו ג'י היא להציע שירותים ולהפוך להיות ספק קבוע של חברות גדולות במשק הישראלי.
CPM מה זה?
CPM הם ראשי תיבות של Cost Per Mille ובעברית היא "עלות למייל". "מייל" מתייחס לכל 1000 חשיפות. סי פי אמ היא דרך חישוב עלות פרסום חשיפה בקפיצות של 1000 איש בכל פעם.
ROI מה זה?
ROI הם ראשי תיבות של Return on Investment, או בעברית "החזר השקעה". זה הוא נתון המתקבל לאחר שמשווים בין הכנסות להוצאות השיווק – כלומר, כמות הכסף שהכנסנו לחלק לכמות הכסף שהוצאנו. מדד ה"רוי" משמש לחישוב רווחיות של השקעות. המספר המתקבל יכול להיות חיובי או שלילי. האידיאל הוא להגיע למדד חיובי של 3 ומעלה.
כלים ופלטפורמות שיווקיות שחייב להכיר
Business manager – מנהל המודעות של פייסבוק
ביזנס מנג'ר היא בעצם מערכת המימון של מטא. זו היא מערכת צד שלישי אשר פותחה בידי פייסבוק ומטרתה להוות פלטפורמה לניהול קמפיינים ממומנים בפייסבוק ואינסטגרם. כמו כן המערכת הזו מסייעת לסנכרן ולחבר בין העמוד העסקי בפייסבוק לעמוד העסקי אינסטגרם.
הפיקסל של פייסבוק
Pixel הוא קוד קטן שמוצאים ממערכת הפרסום בפייסבוק ומשתילים באתר האינטרנט שלך. הפיקסל מאפשר לעקוב אחר הפעולות שלקוחות מבצעים לאחר שנכנסו לאתר דרך הקמפיינים של פייסבוק ואינסטגרם.
פיקסל יודע לעקוב אחר מי שרכש, מי שהוסיף לעגלה, מי שרק צפה, מי השאיר פרטים ועוד. כמובן שמטעמי רגולציה הפרטים האישיים אינם מופיעים והנתון שהמערכת מפיקה הוא מספר. כמו כן, הפיקסל של פייסבוק מסייע לטרגט בחזרה אנשים שנכנסו לאתר ולהציע להם הטבות נוספות דרך הקמפיינים ברשתות החברתיות. תהליך זה נקרא רימרקטינג
מה זה UI/UX?
UIUX הם ראשי תיבות של User Interface ו-User Experience, או בעברית "ממשק משתמש" ו-"חווית משתמש". החלק של אפיון חווית המשתמש נכנס בפיתוח אתרים ואפליקציות, מטרתו להמחיש ללקוח ולמתכנת את הנראות והתכנון של האתר או האפליקציה הכניסה לתהליך הפיתוח והבניה.
עיצוב ה-UI מתייחס לממשק המשתמש, מיקום של כפתורים, תפריטים וניווט, כמות עמודים אורך גלילה ועוד. בעוד שעיצוב UX מתייחס לחווית המשתמש שאחראית על הניראות, על הצבעים, על התמונות ועל הטקסטים באתר או באפליקציה.
One Pager
One Pager מתאר סוג של אתר, שכולו נמצא בעמוד אחד. לרוב בתפריט יהיו את כל האלמנטים ההכרחיים לאתר עסקי כמו אודות, צור קשר, שירותים וכו', אך כאשר לקוח ילחץ על התפריט במקום לעבוד לעמוד אחר התפריט יגלול את עצמו לחלק הרלוונטי בעמוד. אפשר להתייחס לוואן פייג'ר גם כ-דף נחיתה. דף נחיתה הוא עמוד באינטרנט שלא מוביל לעמודים נוספים, וכל המידע בו נמצא באותו העמוד.
Google Ads
גוגל אדס בעבר נקראה גוגל AdWords, אך השם קוצר מטעמי נוחות, גם של החברה עצמה. גוגל ADS היא פלטפורמת הפרסום העיקרית של גוגל והיא מאפשרת למפרסמים להציג מודעות ממומנות במנוע החיפוש של גוגל וכן באתרים השותפים כמו יוטיוב ואתרי חדשות.
גוגל אדס מציעה מגוון סוגי מודעות כולל טקסט בחיפוש, תמונות ווידאו ברשת התצוגה, ומודעות ביוטיוב. המערכת מאפשרת מיקוד קהל מדויק ופועלת במודל תשלום לפי קליק, עם כלי מעקב וניתוח ביצועים מתקדמים.
Google My Business
גוגל מיי ביזנס הוא כלי חינמי לניהול הנוכחות המקוונת של עסקים בשירותי גוגל. הוא מאפשר יצירת פרופיל עסקי מקיף, הופעה בתוצאות חיפוש מקומיות ובמפות גוגל, ניהול ביקורות לקוחות, פרסום עדכונים, וניתוח נתונים על אינטראקציות של לקוחות. הכלי חיוני במיוחד לעסקים מקומיים המעוניינים לשפר את הנראות הדיגיטלית שלהם במנועי החיפוש.
Google Maps
גוגל מאפס הוא הוא שירות מיפוי מקוון של גוגל המציע מפות, ניווט, ומידע על מקומות. לעסקים, הוא מהווה פלטפורמה חשובה להגדלת החשיפה ולמשיכת לקוחות מקומיים. אינטגרציה טובה עם Google My Business יכולה לשפר משמעותית את הנראות של העסק במפות ובחיפושים מקומיים.
Google Search Console
גוגל סרצ' קונסול היא מערכת כלים חינמית המסייעת לבעלי אתרים לנטר ולשפר את הנוכחות שלהם בתוצאות החיפוש של גוגל באופן אורגני בלבד!. היא מספקת נתונים על ביצועי האתר בחיפוש לפי כל מילת מפתח בנפרד, מזהה בעיות טכניות, ומציעה תובנות לשיפור ה-SEO. כמו כן סרצ' קונסול יודעת לנתח את המיקום של האתר שלך בכל מילה ומילה בנפרד.
Google Analytics
גוגל אנליטיקס הוא כלי של גוגל לניתוח תנועת אתרים. הוא מספק מידע מפורט על המבקרים באתר, כולל מאיפה הם מגיעים, כמה זמן הם נשארים, ובאילו עמודים הם צופים. כלי זה מאפשר למשתמשים לעקוב אחר יעדי המרה, לנתח את ביצועי הקמפיינים השיווקיים, ולקבל תובנות עמוקות על התנהגות המשתמשים. המידע הזה חיוני לקבלת החלטות מבוססות נתונים בנוגע לאסטרטגיית השיווק הדיגיטלי והתוכן של האתר.